حکمت متعالی

فرمایشات عرشی مرحوم دولابی که توسط استاد معظم جناب آقای مهدی طیب شرح گردیده است

حکمت متعالی

فرمایشات عرشی مرحوم دولابی که توسط استاد معظم جناب آقای مهدی طیب شرح گردیده است

تسلیم - 7

بســــــــم الله الرحمــــــن الرحیــــــــــم

وَ ما أُوتیتُمْ مِنَ الْعِلْمِ إِلاَّ قَلیلاً (اسرا/85) : و جز اندکی از علم به شما داده نشده است. وَ إِنْ مِنْ شَیْ‏ءٍ إِلاَّ عِنْدَنا خَزائِنُهُ وَ ما نُنَزِّلُهُ إِلاَّ بِقَدَرٍ مَعْلُوم‏ (حجر/21) : و چیزی نیست ، مگر اینکه خزانه هایش نزد ماست و جز به اندازه ی معینی آن را نازل نمی کنیم. حالا که علم نداریم ، پس هر چه خدا کرد ، صابر باشیم . چون او می داند و خودمان نمی دانیم چه چیزی برای ما خوب است . اگر پرده کنار رود و به حقایق واقف شویم ، بیش از آنچه برای دعاهایی که خدا اجابت کرده شاکریم ، برای دعاهایی که اجابت نکرده است ، شاکر می شویم . چون می فهمیم اگر آن دعاها را اجابت کرده بود، چه بلایی بر سر خود آورده بودیم . حالا که این طور است ، پس بیایید با خدا توافق کنیم . توفیق یعنی توافق عبد با مولا . عالِم باید با جاهل توافق کند یا جاهل با عالِـم ؟ کدام باید تابع دیگری شود ؟

شرح استاد : اگر پی ببریم به حقایق، بیشتر از آن آرزوهایی که خداوند عملی نکرد شاکر و سپاسگزار خواهیم بود .

حکایت آن بچه پنج ساله ای است که هوس پفک و چیپس و نوشابه و ... را کرده و اگر آنها را به او بدهند حتی امکان دارد بمیرد . حالا اگر این کودک فهم و معرفت پیدا کند که این چیزها را اگر به او ندادند حتی زمانی که او التماس می کرد بخاطر این بود که اگر اینها را خورده بود شاید می مُرد چقدر ممنون و سپاسگزار آن پدر و مادر یا دکتر می شد . آیا کودک دست و پای آن پدر و مادر را نمی بوسید از اینکه آن چیزها را به او نداده اند ؟

اگر عبد پی ببرد به آن آرزوهایی که داشت و برای آنها نذر می کرد ، دعا می خواند ، نماز حاجت می خواند ، دخیل به امامزاده می بست ، سفره برای اهل بیت (ع) می انداخت ،  تلاش می کرد و ... که اگر خدا آن آرزوها را عملی کرده بود چه بلایی بر سرش آمده بود ، و برای اینکه خداوند آن آرزوها را برآورده نکره چقدر ممنون پروردگار می شود ؟

توفیق یعنی توافق عبد با مولا ، عبد باید با مولا توافق کند . آیا این عبدی که جاهل است خداوند باید دست از تشخیص خودش بردارد و تابع هوس این جاهل بشود ؟ آیا خداوند باید دست از علم خودش بردارد و تابع هوس عبد بشود یا عبد باید دست از خواسته جاهلانه خودش بردارد و تابع مشیت و مقدرات الهی گردد ؟

توفیق یعنی همین که ما تابع باشیم و تن بدهیم آنچه را که خداوند برای ما پیش می آورد و مقدر می کند .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد