حکمت متعالی

فرمایشات عرشی مرحوم دولابی که توسط استاد معظم جناب آقای مهدی طیب شرح گردیده است

حکمت متعالی

فرمایشات عرشی مرحوم دولابی که توسط استاد معظم جناب آقای مهدی طیب شرح گردیده است

رضا - 6

بســــــــم الله الرحمــــــن الرحیــــــــــم

ما بی خود به این عالم آمدیم و بی خود در اینجا هستیم و بی خود هم ما را از این عالم می برند . یعنی خودمان و دلمان همراه نبود و نیست . بیایید از این به بعد با خود باشیم ، یعنی رضا بدهیم به فعل خدا .

------------------------------------------------------

خلق بی خود به دنیا می آیند ، بی خود در دنیا می مانند ، بی خود از دنیا می روند ، یعنی خودشان همراهی و موافقت ندارند . اگر صانع و مربی خود را بشناسند و به او اعتماد کنند و به فعلش رضایت دهند ، با خود در دنیا خواهند بود و با خود به آخرت خواهند رفت . یعنی خودشان پذیرای آنچه صانعشان با آنها می کند ، خواهند بود .

------------------------------------------------------

توفیق توافق و همراهی عبد با مولا است . وقتی دیدی خوب خدایی داری و تا به حال هر چه با تو کرده ، خوب بوده است و اگر چیزی را مصرانه دنبالش بودی و میخواستی ، ولی آن چیز برای تو خوب نبود ، نگذاشت به تو برسد ، با خدا توافق می کنی و از آن به بعد خود خواهی بود و با خود خواهی رفت . تا وقتی رضا و اعتماد به خدا و همراهی با او نباشد ، شخص بی خود آمده و بی خود هست و بی خود می رود .

شرح استاد : توفیق یعنی اینکه ما دست از مخالفت با خدا برداریم و با خدا توافق کنیم . این خدای خوبی که هر چه برای ما خوب بوده بدون اینکه ما چیزی بگوئیم از پیش در اختیار ما قرار داد و هر چیزی را که برای ما ضرر داشت با اینکه ما هر چه زور زدیم و تقلا کردیم در اختیار ما قرار نداد .

از این خدا بهتر چه چیزی را می توان پیدا کرد ؟

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد