حکمت متعالی

فرمایشات عرشی مرحوم دولابی که توسط استاد معظم جناب آقای مهدی طیب شرح گردیده است

حکمت متعالی

فرمایشات عرشی مرحوم دولابی که توسط استاد معظم جناب آقای مهدی طیب شرح گردیده است

رضا - 4

بســــــــم الله الرحمــــــن الرحیــــــــــم

فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْراً  إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْراً : پس هر آینه در سختی ، آسانی است . هر آینه در سختی ، آسانی است .  نفرموده إِنَّ بَعدَ الْعُسْرِ یُسْراً . در دل " عُـسر " "یُـسر " خوابیده است . یعنی در همین سختی و ناراحتی ، نه پس از آن ، شیرینی و راحتی هست . به آنچه خدا برایت پیش آورده ، صابر باش و تن بده و تسلیم باش تا شیرینی اش ظاهر شود .

شرح استاد : چون شما به آنچه خدایت کرده تن نداده ای و تسلیم نشده ای ، طعم شیرین آنرا نمی فهمی و همه حواست به این است که آنها را پس بزنی .

هر اتفاقی را که خدا برایت پیش آورد : فقر ، بیماری و ... هر عُسری در زندگی پیش آمد مَــع آن یُـسر است . در واقع لایه روئین آن عُــسر است و داخلش یُــسر است . ظاهرش عُـسر و باطنش یُـسر است.

و تنها کسانی که با اعتماد و حُسن ظن و خوش بینی و خوش گمانی به مقدرات الهی تن می دهند شیرینی سختی ها را متوجه می شوند .

-----------------------------------------------------------

خانم درشت هیکلی در صحن مسجد الحرام نشسته بود و در حالی که با انگشت به کعبه اشاره می کرد ، رو به من کرد و گفت : این از اول تا به حال هیچ خوبی به من نکرده است (یعنی خدا) . پرسیدم چرا ؟ گفت : شوهرم را که اول زندگی از من گرفت ، در طول عمر هم یک شب وضعم خوب است و سیرم ، شب دیگر گرسنه ام و ... گفتم : از چه راهی زندگی ات را می گذرانی ؟ گفت : خیاطی . گفتم : بچه هایت را چه می کنی ؟ گفت : همه را به خانه بخت فرستاده ام . گفتم : سفر چندم است به مکه مشرف شده ای ؟ گفت : سفر چهارمم است . گفتم : راستی که خیلی رو داری . خیلی از ثروتمندان و خانواده دارها حسرت یکبار آمدن به مکه را دارند و تو چهار سفر است که مشرف شده ای و باز هم از خدا گله داری ؟ خنده ای کرد و بلند شد و رفت .

مواظب باشید در ملاقات با خدا و خوبان خدا خلقمان از آنها تنگ نباشد . اگر ذره ای انصاف بدهیم و به داده های خدا توجه کنیم میانه مان با خدا صفا می شود .

شرح استاد : این خیلی بد است که انسان به ملاقات چنین معبودی اذن پیدا می کند اما با اخلاق تنگ و تلخ وارد شود . این خیلی زشت است .

انسانی که می خواهد حتی سر سجاده برود با خودش کار کند و حتی به دروغ هم شده خندان برود . با دل گرفته و غصه و دلخوری نرویم .

این را قبلاً هم گفته ایم که هر کس از زندگیش دلخوره از دست خدا دلخور است .

وقتی می خواهید به زیارت اهل بیت (ع) مشرف شوید سعی کنید بیرون حرم این دلخوری ها را حل کنید و بعد با دل شاد و خشنود از خداوند و اولیاء خدا وارد شوید .

انشاءالله خداوند متعال این توجه را به ما عنایت کند تا قلبی راضی و خشنود و شاد از مقدرات الهی را پیدا کنیم .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد