بســــــــم الله الرحمــــــن الرحیــــــــــم
به آنچه خدا به شما داده است ، شاد باشید و برای آنچه نداده ، غمناک نباشید .
شرح استاد : وقتی به قیافه مؤمن نگاه می کنیم باید ذوق و سرزندگی و شادآبی موج بزند .
" وُجُوهٌ یَوْمَئِذٍ ناضِرَة (قیامة/22) در آن روز صورتهایى شاداب و مسرور است "
اگر در این دنیا هم به ربت نظر کنی چهره ات " ناضرة " می شود و همین جا هم برایت قیامت می شود .
ببین این زندگی را چه کسی برایت فراهم کرده است . ببین این پدر و مادر و این زمانه را برای تولد تو و این سرزمین را برای زندگی تو و ... چه کسی ترتیب داده است .
این بچه های کوچک را نگاه کنید که وقتی نظر به آنها می اندازید خود به خود حالت بهجت و شادمانی در چهره خودتان نمایان می شود ، مؤمن حداقل باید چهره اش اینگونه باشد .
اگر هم چیزی به ما نداده دیگر متوجه شدیم که چرا نداده است . پس غصه دار نباشیم .
--------------------------------------------------------------------------
خیر در آن چیزی است که خداوند برای ما پیش می آورد .
شرح استاد : " الخیرُ فی ما وقع؛ یعنی خیر در آن چیزی است که واقع شده و اتفاق افتاده است " .
همان مناسب ترین ، زیباترین ، دوست داشتنی ترین ، ارزشمندترین چیزی که در این موقعیت و شرایط می توانست اتفاق بیافتد همان است که اتفاق افتاد ، چون پیش آورنده این اتفاق خداست .
شما چطور می توانید بگوئید این اتفاق را خدا بوجود آورد ولی بهتر از این می توانست باشد . آیا می توانید برای آن توجیهی پیدا کنید که این کاری که خدا کرد ناقص بود ؟
پس هر چه که شده بهترین است .
خیر به معنای خوب بودن نیست بلکه یعنی بهتر و خوبتر است . یعنی آنکه واقع شده بهترین بوده است .
انشاءالله ما این گفتارها را به خودمان تلقین کنیم تا به باور و یقین برسیم .
وقتی به یقین رسیدیم دیگر غصه و حسرت و احساس محرومیت در زندگی باقی نمی ماند و راه رسیدن به یقین تلقین به خویشتن است .
مؤمن در حال طی کردن برزخ است . ایمان برزخ بین اسلام و ایقان است . اول مسلم می شود و ظاهرش تسلیم است ، بعد دلش اسیر و ایمان وارد دلش می شود ، حال ایمان باید تبدیل به ایقان بشود و به یقین برسد .
فرق این دید با بی خیالی چیه؟
به نام خدا
با عرض سلام خدمت دوست عزیز
فکر می کنم مطالب وبلاگ را کامل مطالعه نکرده اید و یا نتوانسته اید مطالب را خوب هضم کنید . در هر صورت همانگونه که در بحث تسلیم 16 حضرت استاد هم تذکر جدی داده اند این مطالب اینگونه نیست که خدای ناکرده این بحث ها به بی عملی و کار نکردن و بی تفاوتی و بی خیالی و ... منجر شود .