حکمت متعالی

فرمایشات عرشی مرحوم دولابی که توسط استاد معظم جناب آقای مهدی طیب شرح گردیده است

حکمت متعالی

فرمایشات عرشی مرحوم دولابی که توسط استاد معظم جناب آقای مهدی طیب شرح گردیده است

دروس توحید – 3

بســــــــم الله الرحمــــــن الرحیــــــــــم

  • هنرمند هنر خودش را دوست دارد . هنر که نمی تواند هنرمند را دوست بدارد. هنر فقط می تواند هنرمند را نشان بدهد . خدا مخلوقش را دوست دارد ، مخلوق قادر نیست خدا را دوست بدارد . خلق محبوب خدا هستند و خالقشان را نشان می دهند .

شرح استاد : شما وقتی یک تابلوی نقاشی را که می کشید ، آن تابلو را دوست دارید . کسی یک قالی زیبائی می بافد ، این قالی را با این همه زحمت بافته و یک اثر هنری خلق کرده است  و این قالی را دوست دارد . حتی اگر یک بچه دبستانی یک نقاشی روی کاغذی بکشد هر چند آن چیزی را که کشیده است چیز قشنگی هم نباشد ولی چون هنر خودش است آن را دوست دارد . لذا اگر شما به بچه بگوئید این چه چیزی است کشیده ای ناراحت می شود ، تحمل نمی کند که کسی توهین کند ، چون هنرش را دوست دارد .

شما وقتی یک تابلوی نقاشی بسیار زیبا می بینید می گوئید عجب نقاشی آن را کشیده است . تابلو را دیده اید ولی راجع به نقاش صحبت کرده اید . در واقع این تابلو نقاش را نشان داد نه خودش را . قالی خوش بافت را که می بینیم می گوئیم ماشااله به این قالی باف . قالی، قالی باف را نشان داد.

هنــــــــــر ، هنـــــرمنــــــــــد را نشان میدهد

 

ما قادر نیستیم خدا را دوست بداریم ، امکان دارد که تقلا کنیم ، امکان دارد اظهار محبت کنیم ، اما این غیر از آن محبت حقیقی است .

حالا اگر قالی را نگاه کردیم گفتیم عجب قالی بافی ، خود قالی را ندیدیم قالیباف را دیدیم ، حالا اگر عالم را نگاه کنیم چه چیزی را باید ببینیم ؟ دیگر مخلوق را نمی بینیم ، خدا را می بینیم .

مخلوق جلوه گری می کند ، ظاهر می کند خدا را ، مظهر خدای متعال است . حالا هر کسی را که دیدید، درونش خدا را می بیند . اگر نگاه اینطور شود چقدر قشنگ می شود . دیگر در این عالم زشت پیدا نمی کنید . همه آئینه خدا نما می شوند . البته آئینه ها کوچک و بزرگ دارند ، بعضی ها یک گوشه زیبائی را نشان می دهند ، بعضی پنج گوشه را ، بعضی ده گوشه را ، آئینه می تواند بزرگتر باشد و بخش عمده ای از جمال را در خودش متجلی کند ، که انسان کامل می شود آئینه تمام نمای حق متعال ، انسان کامل به معنای مطلق کلمه که محمد (ص) و آل محمد (ص ) هستند . آنها آئینه هائی هستند که تمام اسماء وصفات حضرت حق در آنها تجلی کرده است .

و در اصل ، آنها تنها آئینه اند و ما آئینه آئینه ایم. خدا درون آنها تجلی کرد و آنها در دیگران تجلی کردند .

حضرت حق در وجود اهل بیت (ع) تجلی کرد ، اهل بیت (ع) روبرویشان آئینه هایی بود که از آن آئینه در آئینه های دیگر تجلی کردند. لذا هر چه حُـسن و خوبی در همه آئینه های عالم می بینید ، اینها جلوه های حُــسن اهل بیت عصمت و طهارت (ع) است . لذا در روایات هم داریم که فرموده اند : « هر چه حُـسن در این عالم است از ماست » .

نظرات 5 + ارسال نظر
یاسر دوشنبه 30 اردیبهشت‌ماه سال 1387 ساعت 09:02 ق.ظ http://asemooni.blogsky.com

سلام

شهادت عفت تسلیت باد

محبت و زیبایی دوشنبه 30 اردیبهشت‌ماه سال 1387 ساعت 10:43 ق.ظ http://Nazaneen182.blogfa.com

سلام از یافتن وبلاگ شما خوشحالم با اجازه چند تا از نوشته ها را کپی میکنم که با دقت بخوانم ... این ایام فاطمیه بر شما تسلیت و دلتان نورانی!

خویشتن فراموش شده سه‌شنبه 31 اردیبهشت‌ماه سال 1387 ساعت 10:48 ب.ظ http://ostad-tayyeb.blogfa.com

سلام و درود بر شما دوست عاشق !

حقیقتا وقتی می خوانم این مطالب نغز و زیبا را

عن قریب اشک در چشمانم حلقه می زند ...

خوشا به حال کسانی که راهشون اینجا میفته ...

خدا چه رزق قشنگی براشون گذاشته کنا ر...

خداوند خیرت دهد !

د چهارشنبه 1 خرداد‌ماه سال 1387 ساعت 08:42 ق.ظ

سلام

این سخنان آقای دولابی بر عارفان خوب است ولی فلسوفی را سیراب نمی کند

طه چهارشنبه 1 خرداد‌ماه سال 1387 ساعت 02:17 ب.ظ http://taha1375.blogfa.com

خلق محبوب خدا هستند و خالقشان را نشان میدهند.
چه جمله زیبا یی است سرشار از امید میشود وجود با این جمله.
در حادثه کربلا در پایان حادثه در اوج حزن از حضرت سکینه حالش را که میپرسند میفرماید جز جمال دوست ندیدم.
کاش وجودمان آینه شود حتی به اندازه ذره ای جمال دوست بنماید!
تا شاید تشفی دل محزون کربلائیان باشد.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد