حکمت متعالی

فرمایشات عرشی مرحوم دولابی که توسط استاد معظم جناب آقای مهدی طیب شرح گردیده است

حکمت متعالی

فرمایشات عرشی مرحوم دولابی که توسط استاد معظم جناب آقای مهدی طیب شرح گردیده است

دروس توحیــد - 6

 

بســــــــم الله الرحمــــــن الرحیــــــــــم

  • بودِ خدا نگذاشت هیچ بودی ظاهر شود ، قدرتش نگذاشت هیچ قدرتی ظاهر شود .

شرح استاد : هستی خدا جایی برای هستی دومی نگذاشت . اگر هستی دوم بخواهد غیر از هستی خدا مطرح شود ، حتی همانطوری که فلاسفه می گویند که بحث تشکیک در وجود را مطرح می کنند و می گویند وجود مشکک است و وجود را مراتبی است که وجود ضعیف داریم و وجود قوی داریم ، مثل نور که مشکک است .

نور خورشید داریم ، نور ماه داریم ، نور ستاره داریم ، نور چراغ داریم و ... اینها همه نورند اما مراتبی از نورند . مشکک است یعنی مراتبی دارند . اگر بخواهیم بجای خداوند متعال وجود دیگری قائل شویم ولو یک موجود بسیار ضعیف ، نعوذ بالله وجود خدا مثل وجود خورشید و وجود مخلوق مثل یک چوب کبریتی که خاموش شده و ته آن یک سرخی نمایان است ، باز هم این می شود دو تا .

هستی خدا جایی برای هستی دومی نگذاشت . اگر شما ولو مرتبه نازله ای از هستی برای غیر قائل بشوید ، هستی خدا را محدود کرده اید ، و هستی خدا نامحدود است . چون اگر این هستی ، غیر از هستی خدا دارد ، پس هستی خدا با این دو چیز است . پس هستی خدا یک جایی ختم شده و هستی دومی شروع شده . پس هستی خدا محدود شد .

خدا که نامحدود است . پس جایی برای هستی دوم نگذاشت .

هر چیزی را که در عالم می بینید و ظاهر است این بودِ خداست . این هستی خداست که جلوه گر شده و تجلی آن در عالم است  .

عرفا مثالهای زیادی زده اند ولی هیچ مثالی نمی تواند آن حقیقت را برساند. مثال دریا و موج را زده اند،

گفته اند موج دریا جلوه های آب دریا است ، موج دریا وجودی جدای از آب دریا ندارند ، پس مخلوقات هم مثل موج دریای بیکرانه هستی اند ، وجودی علیحده ای جدای از وجود حضرت حق ندارند .

تعبیر سایه و صاحب سایه را کرده اند ، تعبیر آیینه و شخصی که در آیینه تجلی کرده است را نموده اند ، تعبیر خورشید و شعاع خورشید را کرده اند ، گفته اند خورشید و شعاع خورشید دو چیز نیست ، شعاع خورشید همان تجلیات خورشید است ، هستی علیحده ای جدای از خورشید ندارد . در واقع جهان خلقت تجلیات هستی حضرت حق است .

همینطور قدرت خدا نگذاشت قدرت دیگری ظاهر شود. چون همه قدرتها ظهور قدرت خداست . یعنی در برابر قدرت خدا ، قدرت دومی نیست که بگوئیم قدرت خدا از قدرت دیگری بالاتر است .

می گویند قدرت خدا فوق همه قدرتهاست ، مگر قدرت دیگری غیر از قدرت خدا هست که حالا قدرت خدا فوق همه قدرتها باشد. هر چه قدرت هست ظهور قدرت خداست . «... أن القوة لله جمیعا ...(بقره / 165) »

قوة جمیعاً متعلق به خداست . و اگر شما قدرتهایی می بینید تجلیات و جلوه های قوة خداست . قدرت دومی در مقابل قدرت حضرت حق نیست . یک قدرت هست ولا غیر . لذا قدرت خدا جایی برای ظهور قدرت دومی نگذاشت . هر جلوه ای را که در نظام عالم می بینید آن قدرت الله است . اصلاً توحید صفات مگر غیر از این است ؟ مراتب توحید را که در سلوک الی الله طی می کنید مرتبه اول : توحید افعالی ، مرتبه دوم : توحید صفاتی ، مرتبه سوم : توحید اسمائی ، مرتبه چهارم : توحید ذاتی است.

در توحید صفاتی چه می گوئیم؟ : هیچ صفاتی جز صفات الله وجود ندارد . هر چه علم هست ، علم خداست . هر چه رحمت است ، رحمت خداست . اصلاً دومی ای وجود ندارد . قدرت خدا جای خالی برای قدرت دومی باقی نگذاشت . هر چه حیات می بینیم حیات الله است ، هر چه علم می بینیم ، علم الله است .

 

نظرات 1 + ارسال نظر
شمشیری پنج‌شنبه 9 خرداد‌ماه سال 1387 ساعت 11:03 ق.ظ http://shamshiri.blogsky.com

سلام وبلاگ خیلی خوبی داری .اگه مایلی با هم تبادل لینک کنیم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد