حکمت متعالی

فرمایشات عرشی مرحوم دولابی که توسط استاد معظم جناب آقای مهدی طیب شرح گردیده است

حکمت متعالی

فرمایشات عرشی مرحوم دولابی که توسط استاد معظم جناب آقای مهدی طیب شرح گردیده است

دروس توحیــد - 7

 

بســــــــم الله الرحمــــــن الرحیــــــــــم

  • یک وقت نگردی خودت را پیدا کنی. خود علیحده از خدا وجود ندارد که پیدا شود . خدا فرمود : کُــــن : باش ، شما درست شدید . شما هستی علیحده ندارید که دیده شود . تا به خودت نگاه کنی خدا دیده می شود . این بدنهای شما جلوه خود اوست . شما کجا خودت را پیدا می کنی ؟ { امیر المؤمنین (ع) فرمود : الحمد لله المتجلی لخلقه بخلقه : حمد خدایی را که به صورت خلایقش بر خلایقش تجلی نمود } به خودت که نگاه کنی خدا را می بینی . اگر نفست را دیدی فوراً توبه کن . نگذار بگویی اَ نَــا ، که این لباس ظلم است که بر ایمان خود می پوشانی . اگر در سجده نماز که می گویی سبحان ربی الاعلی و بحمده ، دیدی که خودت را داری تعریف می کنی و بزرگی ظهور خدا ظهور کرده است ، بگو : الله اکبر ، نکند ، بگویی من ، که این ظلمی است که خدا را با آن می پوشانی .

شرح استاد : وقتی بخواهی بگردی خودت را پیدا کنی ، نمی توانی پیدا کنی . این بحث توحید خیلی ظریف است . اگر سر سوزنی بد متوجه بشویم سر از الحاد در می آورد . این صحبتها را باید بارها و بارها مرور کرد تا انشاء الله خدای متعال هاضمه آن را در وجود ما ایجاد نماید .

این بدن ما چیست ؟ این بدن یک ماهیت است و یک هستی به تفسیر فلاسفه . این هستی از کجاست ؟ غیر از هستی حضرت حق است ؟ مگر هستی دومی هم در عالم داریم که بشود در کنار آن هستی ، آن هستی را نام برد ؟

خلایق جلوه های خود خدا هستند . نفس یعنی چی ؟ یعنی خود علیحده ، یعنی «من» مستقل از خدا . اگر این را دیدی بلافاصله استغفار کن . این نشان می دهد چشمت خرابه ، و باید غبار را از چشمت پاک کنی ، باید چشمت را معالجه کنی تا درست ببینی . وقتی نفس را دیدی چشمت کج و کوله می بیند .

خداوند می فرماید :« الَّذینَ آمَنُوا وَ لَمْ یَلْبِسُوا إیمانَهُمْ بِظُلْمٍ أُولئِکَ لَهُمُ الْأَمْنُ وَ هُمْ مُهْتَدُون (انعام /82) آنها که ایمان آوردند، و ایمان خود را با شرک و ستم نیالودند، ایمنى تنها از آن آنهاست و آنها هدایت‏یافتگانند  .

کسی که می گوید : اَ نَـــا یعنی «مــــن» ، معلومات «من» ، قدرت «من» ، فهم «من» ، شعور «من» ، عبادت «من» ، ریاضت «من» ، کشف و شهود «من» ، کرامات «من» ، هر جا بویی از «من» استشمام کردی این لباس ظلم پوشاندن بر تن ایمان است . اما اگر فقط خدا را دیدی ، عطای خدا را دیدی ، فضل خدا را دیدی ، این ایمان واقعی است . هر وقت کنار خدا یک چیز دیگر را اسم بردی لباس ظلم پوشاندی به تن ایمان .

لذا فرمود: اگر نفست را دیدی بلافاصله سجده کن ، سجده نهایت مرتبه و درجه نیستی و فنا است .

وقتی انسان سجده می کند یعنی «من» نیستم .

اگر خدای متعال در قلب مؤمن تجلی کرد، و مؤمن ظهور همه عظمت الهی را در وجود خودش دید باید بداند که «منی» در میان نیست ، این خداست که تجلی کرده ، نکند منم بزند ، که پناه می بریم به خدا.

البته وجود مؤمن می تواند آیینه حق شود ، میتواند همه علو و کبریایی و عظمت حق در مؤمن تجلی کند  ، اما مؤمن نباید اینها را به خودش نسبت دهد . باید بگوید: من کیم، من هستی ای از خود ندارم .

من ز  خود هست و بودی ندارم                            من ز خود تار و پودی ندارم

من که از خـــود وجــــودی ندارم                             من گدا ، من گدا ، من گدا

عبد از خودش هیچ چیز ندارد ، لذا اگر در سجده می گوئی « سبحان ربی الاعلی و بحمده » داری همان حقیقتی که در وجود خودت هست و تجلی کرده را داری توصیف و تنزیه اش می کنی . نکند این را به نفس خودت نسبت بدهی که اینها تجلی خداست که در تو ظهور کرده ، این مال تو نیست .

حالا با یک مثال اگر داخل یک آیینه یک سیمای زیبایی را دیدیم ، با چشم و ابروی زیبا ، گیسوی زیبا ، این آیینه حق ندارد که به خودش ببالد ، این آیینه یک تکه شیشه است و چیزی داخلش نیست ، حالا این صورت زیبا از روبروی این آیینه برود کنار ببینیم چه چیزی را می بینیم ؟ نکند آیینه این زبیائی را به خودش نسبت دهد ، آن زیبا رو که روبروی این آیینه ایستاده ، زیبائیها در آیینه تجلی کرده است. نکند این آیینه مغرور شود و بگوید: عجب چشم و ابروی قشنگی دارم ، عجب زلف و گیسوی قشنگی دارم . هر چه زیبائی هست مال آن زیبا رویی است که روبروی آیینه ایستاده و در این آیینه تجلی کرده .

لذا فرمود اگر این را دیدی بگو « الله اکبر» عظمت خدا را اقرار کن . نکند منم بزنی و غرور بیاید و انسان دچار خود بزرگ بینی شود .

که اگر بگویی «مـــن» این ظلمی است که خدا را با آن می پوشانی .

نظرات 3 + ارسال نظر
خویشتن فراموش شده دوشنبه 13 خرداد‌ماه سال 1387 ساعت 02:45 ب.ظ http://ostad-tayyeb.blogfa.com

یا لطیف
سلام برادر گرامی و فرهیخته !
امیدوارم که خداوند به شما سلامتی در تن و توفیق روز افزون در مسیری که در پیش گرفته اید عنایت فرماید .
بله روز چهارشنبه که محضر استاد بودیم استاد خودشان نام شمارا بردند و فرمودند که هنوز نتونستند ببیند وبلاگو . البته عرض کنم که وبلاگ ما رو هم ایشون او اوایل که تازه تاسیس شده بود دیده بودند اونم اتفاقی . ولی از اون به بعد چون فرصت نداشتند پرینت گرفتیم از وبلاگ و براشون بردیم تا ملاظه بفرمایند . البته حتما یه روزی نشونشون می دیم . و می خواهیم که دعا کنند خداوند بهمون توفیفات بیشتری عنایت کنه .
ما برای همه دوستان دعا می کنیم . شما نیز دعا بفرمایید .
موفق و موید و هماره سرفراز .
در پناه حضرت حق تعالی باشید
اللهم صل علی فاطمه ابیها و بعلها و بنیها بعدد ما احاط به علمک
........
راجع به مطالب هم ترجیحا ترجیح می دم بخونم و چشمانم رو نوازش بدم و بر نفسم نهیب بزنم .
یا حق

طه دوشنبه 13 خرداد‌ماه سال 1387 ساعت 10:52 ب.ظ http://taha1375.blogfa.com

هر چه زیبایی هست مال آن زیبا روئیست که روبروی آینه ایستاده و در آینه تجلی کرده
جمله عجیب تکان دهنده است وقتی با یاد این جمله تلفیق میشود که یاد اباعبدلله و رفاقت با او سریعترین و مطمئن ترین و خالصانه ترین راه رسیدن به قرب حق است.
خدا شما را خیر دهد متن تان مرا یاد عاشورا انداخت. عطر های پنهانی میزنید به نوشته هاتان!
همیشه معطر باشید .

محبت و زیبایی سه‌شنبه 14 خرداد‌ماه سال 1387 ساعت 10:29 ق.ظ http://Nazaneen182.blogfa.com

با سلام ممنون از مطالب مفیدتان . مدتی است که مطالب شما را میخوانم چون نوشته ها و سخنرانی های حاج آقا دولابی خیلی به دلم مینشیند... دلتان نورانی!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد