حکمت متعالی

فرمایشات عرشی مرحوم دولابی که توسط استاد معظم جناب آقای مهدی طیب شرح گردیده است

حکمت متعالی

فرمایشات عرشی مرحوم دولابی که توسط استاد معظم جناب آقای مهدی طیب شرح گردیده است

دروس توحیــد – 18

بســــــــم الله الرحمــــــن الرحیــــــــــم

  • غنای خدا عقب فقر می گردد ، علمش عقب جهل می گردد ، هستیش عقب نیستی می گردد . حیاتش عقب موت می گردد . پس غنایش فقر را از بین برد . علمش جهل را زائل کرد . هستیش فنا را از میان برداشت و حیاتش موت را از برد .

شرح استاد : اگر کسی بخواهد از غنای الهی برخوردار شود باید فقر خودش را پیدا کند .

تا وقتی انسان احساس بی نیازی می کند خدا به زور چیزی در اختیار آن آدم قرار نمی دهد . خدا حریم آزادی انسانها را محترم می شمارد . با اینکه خدا مالک است و هر تصرفی را می تواند در ملک خودش انجام دهد ، اما به انسان یک اختیاری داده است و این اختیاری را که خودش به انسان داده ، این اختیار را محترم می شمارد و این اختیار را نقض نمی کند ، لذا خداوند هیچ موقع به زور متوسل نمی شود برای اینکه از یک عبدش گره ای را بگشاید .

خداوند اجازه می دهد که عبد نیازمندی خودش را پیدا کند و وقتی عبد احساس نیاز و اضطرار کرد آن موقع ثانیه ای را به تأخیر نمی اندازد و گره را می گشاید .

 « وَ قُلِ الْحَقُّ مِنْ رَبِّکُمْ فَمَنْ شاءَ فَلْیُؤْمِنْ وَ مَنْ شاءَ فَلْیَکْفُر ... ( کهف/29) بگو: این حقّ است از سوى پروردگارتان! هر کس مى‏خواهد ایمان بیاورد (و این حقیقت را پذیرا شود)، و هر کس میخواهد کافر گردد »

پس خدای متعال به زور متوسل نمی شود . حرمت آزادی انسانها را مراعات می کند . خداوند می خواهد خود انسان به استقبال برود و پذیرا شود . تا انسان فقر خودش را در وجودش نیابد غنای خدواند را نمی تواند بهره مند شود .

انسان وقتی فهمید که وجودش عین فقر و نداری است ، عین فقر و نیستی است و هیچ چیزی از خودش ندارد ، وقتی این فقر را پیدا کرد از غنای خداوند بهره مند می شود .

تا وقتی انسان می گوید من اندیشمندم و می فهمم از علم خدا بهره ای نمی برد . وقتی از منیت خودش دست برداشت و بداند و برسد به اینکه هیچ نمی داند و هیچ چیزی از خودش ندارد آنوقت از علم خدا بهره مند می گردد .

                      تا بدانجا رسید دانش من                                    که بدانستمی که نادانم

وقتی انسان به آنجا رسید که گفت نمی دانم ، آنوقت علم خدا می آید و ریشه نمی دانم او را از جا می کند . کما اینکه غنای خدا می آید و ریشه فقر را از وجودش می کند .

کسی که برای خودش هستی ای قائل است ، این نمی تواند از هستی خدا بهره ای ببرد . ولی وقتی رسید به فنا و فانی شد « کُلُّ مَنْ عَلَیْها فان‏ (رحمن/26) هر کس که روى آن [زمین‏] است فنا پذیر است » همه فانی هستند نگفت همه فانی می شوند . بعضی اوقات این آیه را بد معنا می کنند و فکر می کنند که بالاخره یک روزی همه می میرند . اولاً مردن فنا نیست ، موت غیر فنا است . ثانیاً نگفت همه فانی می شوند ، گفت همین الان فانی هستند .

انسانها دچار یک توهمی شده اند و برای خودشان یک هستی ای قائل اند ، اگر از این توهم آزاد شوند و پی ببرند که هیچی نیستند ، آنوقت هستی خدا می آید و ریشه نیستی را از وجود آنها می کند .

همه میت هستند نه اینکه یک روزی بعداً ممیرند « کُلُّ نَفْسٍ ذائِقَةُ الْمَوْت‏ (آل عمران/3) هر کس مرگ را مى‏چشد » هر نفسی در هر لحظه موت را می چشد نه اینکه یک روزی می میرد . و انسان این را پی نبرده و فکر می کند که زنده است ، اگر پی برد به موت و موت را در خودش پیدا کرد آنوقت حیات خدا می آید و ریشه موت او را می کند و به حیات جاوید می رسد .

در این حیات جایی برای موت نیست . هستی ای پیدا می کند که فنا در آن راه ندارد . غنایی پیدا می کند که فقر در آن جایی ندارد . علمی پیدا می کند که در آن جهل راه ندارد .

در واقع این پرده جهل، ما را محروم کرده است از بهره مندی فیوضات الهی . اگر این پرده کنار برود و منیت را بگذاریم زمین ، آنوقت :

       میان عاشق و معشوق هیچ حایل نیست              تو خود حجاب خودی حافظ از میان برخیز

اگر از این حجاب منیت و از این حجاب انیت و انانیت انسان رها بشود آنوقت به همه هستی خدا راه پیدا می کند ، به همه علم خدا ، به همه غنای خدا راه پیدا می کند . آنوقت دیگر می شود مظهر :

« هو الحی الذی لا یموت » دیگر زنده ای می شود که مرگ ندارد .

این راه برای همه باز است و خداوند دنبال مشتری این متاع می گردد .

خیلی ها خدا را برای یک چیزی می خواهند. اگر کسی مشتری خود خدا بشود آنوقت می بینید که چه حاصل می شود .

نظرات 3 + ارسال نظر
آژانس ایران خبر INA شنبه 9 شهریور‌ماه سال 1387 ساعت 10:42 ق.ظ http://www.ina-irannews.com

آژانس ایران خبر INA
در راستای خبررسانی و انتشار اخبار دقیق فعالیت می کند.
در آژانس ایران خبر می توانید علاوه بر دسترسی به اخبار ایران, جهان و خاورمیانه از صفحات مختلف: فرهنگی, هنری, علمی و تکنولوژی , سرگرمی, فیلم و صوت و... دیدن کنید.
از کلیه دوستداران خبرگزاری آژانس ایران خبردعوت می کنیم از این پس برای مشاهده آژانس ایران خبر به این آدرس مراجعه کنند:
آدرس خبرگزاری:
www.ina-irannews.com
ایمیل:
info@ina-irannews.com
ما را لینک کنید.

خویشتن فراموش شده شنبه 9 شهریور‌ماه سال 1387 ساعت 11:57 ق.ظ http://ostad-tayyeb.blogfa.com

سلام و دورد بر برادر عزیزم !

خوب هستید انشاالله !
اقا ! ما بی معرفت نیستیما !
سیستممون خرابه و یه کم مشغو رامورد دنیوی هستم و اینه که تقریبا خیلی کم نت میام ولی به یاد شما هستیم و برایتان دعا می کنیم .
اینجا هم میایم ارامش پیدا می کنیم .
خدا خیرتون بده .
پیشاپیش حلول ماه مبارک رمضان را تبیرک میگم و از خدا م یخواهم بهره وافر رو از این ضیافت ببریم .
در پناه حضرت حق موفق و موید باشید
مجدد درود بر شما
یا حق

طه شنبه 9 شهریور‌ماه سال 1387 ساعت 09:46 ب.ظ http://taha1375.blogfa.com

با سلام و عرض ادب
درس توحید ۱۶ نکته روانشناسی زیبایی داشت:
یادم اومد حدیث امام صادق علیه السلام رو که فرموده بود: عیب برادتون رو بهش هدیه بدید. اگه همینطور مثل یک پزشک یا پرستار دلسوز با عیوب خود رفتار کنیم زودتر عیوب خودرو میتونیم بهبود ببخشیم. اینکه فرمودید خود را ببخشیم و توضیحات بعدی آن نقش مهمی در برقرار کردن ارتباط صحیح هر کس با خودش دارد.
تا به لحاظ روانشناسی از شخصیت سالم برخوردار نشیم نمیتونیم به درستی در مسیر حق حرکت کنیم.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد