حکمت متعالی

فرمایشات عرشی مرحوم دولابی که توسط استاد معظم جناب آقای مهدی طیب شرح گردیده است

حکمت متعالی

فرمایشات عرشی مرحوم دولابی که توسط استاد معظم جناب آقای مهدی طیب شرح گردیده است

دروس توحیــد – 19

بســــــــم الله الرحمــــــن الرحیــــــــــم

  • ملاقات مؤمن و عیادت او ، ملاقات خدا و عیادت خدا است .
  • در حدیث است که : « من زار مؤمناً فقد زار الله فی عرشه » : هر کسی مؤمنی را زیارت کند هر آینه خدا را در عرش زیارت کرده است .

شرح استاد : البته این گفته ها مال کسانی است که چشمهایشان باز شده .

وقتی رسیدیم به اینکه هستی ای جز هستی خدا نیست ، پس هر چه هست خداست و هر چه غیر خدا نیست ، پس هر چیزی را انسان می بیند تجلیات حضرت حق را می بیند و جلوه های هستی خداوند را می بیند .

لذا وقتی به زیارت مؤمن میرود خود خدا را زیارت کرده است . در حدیث است که روزی خداوند به حضرت موسی فرمودند : وقتی ما مریض شدیم به عیادت ما نیامدی ؟! حضرت موسی عرض کرد : پروردگارا شما منزه اید از اینکه بیمار شوید . پاسخ آمد : فلان فرد مؤمن که مریض شد چرا به عیادت او نرفتی ؟

عیادت مؤمن ، عیادت خداست . زیارت مؤمن ، زیارت خداست .

وقتی چشم باز شد و غیر خدا ندید ، دیگر، خدا می گوید و خدا می شنود . باید از منیت بیائیم بیرون ، جهل ما را اسیر خودش کرده و وقتی از اینها رها شدیم دیگر غیر خدائی نیست .

لذا به هر چیزی نگاه می کنی خدا را می بینی « فَأَیْنَما تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ الله (بقره/115) پس به هر سو رو کنید به سوى خدا روى آورده‏اید »

همه عالم وجه الله است پس « من زار مؤمناً فقد زار الله فی عرشه »

  • خیر الزیارة فقدان المزور : بهترین زیارت هنگامی است که کسی که  به دیدار او رفته ای ، نباشد . علتش این است که این زیارت خالص خواهد بود و بی پرده خدا را زیارت خواهی کرد .

شرح استاد : زمانی ما میخواهیم برویم دیدار یک مؤمنی ، ممکن است همین شکل و شمایل و وضع ظاهری مؤمن من را غافل کند و مشغول ظاهر او بشوم . ولی وقتی رفتم و آن مؤمن نبود یعنی همان ظاهری که قرار بود حائل شود نبود و آن پرده حجاب نبود ، در این وقت دیگر بی پرده خدا را زیارت می کنیم .

نظرات 1 + ارسال نظر
خویشتن فراموش شده چهارشنبه 20 شهریور‌ماه سال 1387 ساعت 03:56 ب.ظ http://ostad-tayyeb.blogfa.com

سلام علیکم

تقبل الله اعمالکم

و اعظم الله اجورکم

پیام خصوصی را در آن یکی وبلاگ برایتان ارسال می کنم !

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد