حکمت متعالی

فرمایشات عرشی مرحوم دولابی که توسط استاد معظم جناب آقای مهدی طیب شرح گردیده است

حکمت متعالی

فرمایشات عرشی مرحوم دولابی که توسط استاد معظم جناب آقای مهدی طیب شرح گردیده است

مبحث رزق – 6

بســــــــم الله الرحمــــــن الرحیــــــــــم

  • تا به حال آنچه رزقت بوده مصرف کرده ای و آنچه رزقت نبوده به تو نرسیده است . حتی آنچه را از راه حرام تهیه کردی و خوردی ، حرص و تقلایت آن را نجس کرد و الا اگر صابر بودی همان رزق از راه حلال همان وقت به دستت می رسید . پس زاهد حقیقی تو هستی چون ذره ای بیش از رزق خود نخورده ای . از این به بعد هم همین طور خواهد بود . پس نه نسبت به گذشته غصه داشته باش و نه نگران آینده باش .

شرح استاد : پس نباید غصه دار بود که مرتب بگوئیم: اگر در گذشته فلان امکانات مادی فراهم می شد فلان طور می شد . مطمئن باش در گذشته آنچه به تو رسیده است رزق خودت بوده است .

غصه گذشته را نخور و نگران آینده هم نباش .

در گذشته همان کسی که رزاق تو بوده است ، دست از رزاقیت بر نداشته و خود او رزق تو را خواهد داد.

شما سر به زیر، راه بندگی و تعالی و تکامل را طی کنید ، خداوند هم رزق شما را خواهد داد . 

  • هر چیز که به تو نرسید بدان که از اول ما تو نبوده است .

شرح استاد : بیهوده با دیگران گلاویز نشو و غصه هم نخور که فلانی نگذاشت فلان چیز به من برسد و اگر این کار را نکرده بود فلان چیز به من رسیده بود .

آن چیز رزق تو نبود. که اگر آن فلانی بر سر راه تو نمی آمد یک فلانی دیگر بر سر راه تو قرار می گرفت.

زهد در برابر حرص است و زاهد کسی است که زیاده خواه نیست .

انسانی که زیاده خواه نیست دنبال زیادتر از آن چیزی که دارد نخواهد بود و به همان حدی که لازم و مناسب است قناعت می کند .

لذا اگر در گذشته برای کاری حرص هم خوردی ، بیش از رزقی که خداوند برایت معین کرده بود استفاده نکرده ای . بنابراین زاهد حقیقی تو هستی که این زهد در عمل است و زهد در روح یک بحث دیگری است . زهد عملی یعنی اینکه بیش از آن مقداری که خدا برای تو معین کرده مصرف نکرده ای . اما زهد روحی بی رغبتی به دنیاست . در این زهد دیگر حرص و تقلا و غصه داخلش نیست .

انسان وقتی زاهد روحی شد دیگر آرام است . 

  •  غم و شادی های دنیا را اگر منها کنیم ، چیزی نمی ماند و طلبی نداریم . تا حالا هر چه بنا بوده ، به ما رسیده است و هر چه مال ما نبوده ، نرسیده است . بعد از این هم همین طور است ]قُلْ لَنْ یُصیبَنا إِلاَّ ما کَتَبَ اللَّهُ لَنا ... (توبه / 51) : بگو جز آنچه خداوند برای ما مقرر نموده به ما نمی رسد . ماأصانک لم یکن لیخطئک و ما أخطاک لم یکن لیصیبک : آنچه به تو رسید ، نمی شد از تو بگذرد و نرسد و آنچه از تو رد شد و به تو نرسید ، نمی شد به تو برسد [

شرح استاد : احوالتمان را جبر جبری کنیم ، می بینیم یک روز خوشحالیم یک روز غمگین هستیم ، یک روز گرسنه ایم یک روز سیریم ، یک روز مریضیم یک روز سالمیم ، آخرش می بینیم هیچی ، حسابمان، صفر شد و طلبی نداریم .

بیخودی غصه نخور .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد