حکمت متعالی

فرمایشات عرشی مرحوم دولابی که توسط استاد معظم جناب آقای مهدی طیب شرح گردیده است

حکمت متعالی

فرمایشات عرشی مرحوم دولابی که توسط استاد معظم جناب آقای مهدی طیب شرح گردیده است

مبحث قناعت – 4

بســــــــم الله الرحمــــــن الرحیــــــــــم

  • روزه به معنی محروم کردن خود از همه چیز به طور مطلق نیست ، بلکه تنها امساک از مفطرات ، آن هم از اذان صبح تا اذان مغرب است . در همین فاصله هم خیلی کارها ، مثل خوابیدن روزه را باطل نمی کند . دوست اهل بیت (ع) در دنیا صائم است ، یعنی یک مقدار لبِ خواسته هایش را تو می گذارد ، لبِ قبایش را تو می گذارد که به زمین نکشد و گرد و خاک نکند ، یعنی بیش از نیاز واقعی اش در دنیا نمی خواهد ، نه این که مطلقاً از دنیا استفاده نکند. اگر این روزه ی مَـجاز را مراعات کند ، به حقیقت روزه یعنی به امیرالمؤمنین (ع) راه پیدا می کند . همه اعمال عبادی که انجام می دهیم ، در آغاز راه مَـجاز است ، ولی اگر حقش را ادا کنیم ، از حقیقت سر درمی آورد ، روزه به علی (ع) می رسد و نماز به پیغمبر (ص) . رسول اکرم (ص) در رابطه با آیه ی " اسعینو بالصبر و الصلواة "   از صبر (روزه) و نماز استعانت بجوئید فرمودند : " یا علی انت الصوم و انا الصلواة"  ای علی تو روزه ای و من نمازم .

شرح استاد : دوست اهل بیت در دنیا  مانند روزه دار عمل می کند یعنی بعضی از خواسته هایش را کوتاه می آید . ببینید روزه دار چه کاری می کند ؟ انسان روزه دار خیلی کارها می کند فقط بعضی از خواسته هایش را انجام نمی دهد .

انسان باید خواسته هایش را دراز نکند مانند لباسی که آنرا کمی تو  می گذارند که به زمین نکشد و گرد و خاک نکند . کِفاف یعنی همین . یعنی بیش از خواسته هایش چیزی نمی خواهد . نمی گویند چیزی نخواه بلکه آن چیزهایی که زیادی است را طلب نکن .

خداوند متعال دنیا را خلق کرده است برای استفاده مؤمن . مرکبش را خلق کرده برای سوار شدن ، غذایش را خلق کرده برای خوردن ، لباسش را خلق کرده برای پوشیدن ، خداوند اینها را برای استفاده ما خلق کرده است . استفاده نکردن مطلق اصلاً جایز نیست . اما این استفاده به تجمل و تشریفات منجر نشود . چون تجمل و تشریفات همان اضافه های لباسی است که ما آنرا تو می گذاریم .

عبادات ما یک علائم و نمادها و تنزیل هایی هستند از یک حقایق بزرگ . اگر انسان بتواند ظاهر عبادات را درست عمل کند کم کم به باطن و حقیقت آن عبادات سر در می آورد.

اگر کسی لب خواسته هایش را تو یگذارد دیگر زیاده خواهی ندارد ، آمال و آرزوهای دور و دراز و بیش از ضرورتها و نیازهای واقعی در زندگیش ندارد و به همانی که خداوند عنایت کرده قانع است و به همان حد کفایت زندگیش قانع است ( توجه داشته باشید که اینها راه خوش زندگی کردن است و اینها ریاضت نیست  ) ، حالا اگر کسی همین روزه را مراعات کند سر از حقیقت روزه یعنی امیرالمؤمنین علی (ع) در می آورد . این شدنی است که انسان عمری در کنار حضرت امیرالمؤمنین زندگی کند . در کتاب "ره توشه دیدار" نوشتیم که لازم نیست انسان برود در حرم حضرت علی بن موسی الرضا (ع) تا با او دیدار کند . اگر انسان بتواند به حقیقت زیارت راه پیدا کند دیگر هیچ جا نیست که این انسان دیگر تنها باشد ، دیگر هر جا می نشیند می بیند که ائمه (ع) در کنار او نشسته اند . دیگر همه جا می شود حرم امن الهی . دیگر هر طرف رو بگردانید می شود وجه الله ، که وجه الله همان ائمه (ع) هستند . خودشان فرموده اند " و نحن وجه الله " ما اهل بیت وجه الله هستیم .

ولایت ارکان همه اشیاء را پُـــــر کرده است . دیگر ما کجا را نگاه کنیم که حضرت حجت (عج) را نبینیم ؟

همه اعمال عبادی که ما انجام می دهیم مَــجاز است و حقیقت نیست ولی اگر نماز می خوانیم براستی نماز بخوانیم ، حواسمان و دلمان جای دیگری نباشد ، تند تند نماز نخوانیم که فقط نماز را از سر خودمان وا کرده باشیم و نماز را تمام عیار با رغبت و با توجه بخوانیم تا حق نماز را ادا کرده باشیم و به حقیقت نماز برسیم که این نماز تمام زندگی او را فرا می گیرد . اگر چنین کند به حقیقت نماز یعنی پیامبر (ص) می رسد .

خوشا آنان که دائم در نمازند .

نظرات 5 + ارسال نظر
احمد پنج‌شنبه 15 دی‌ماه سال 1390 ساعت 09:18 ب.ظ

سلام وب جالبی دارید خیلی عالی است آیا میتونم سوالی داشتم بپرسم

سلام دوست عزیز
سوالی از شما مشاهده نشده است .

احمد یکشنبه 18 دی‌ماه سال 1390 ساعت 09:14 ق.ظ

شما هم مثل خطیب ها شده اید همش حرف می زنید بابا یه لحظه هم به حرف مردم گوش دهید و با این روش خیال می کنید حقایق را بیان می کنید اما نمی دانید که خود فریبی می کنید اگر می خواهی بدانی چه کسانی و به چه فکری نوشته های شما را می خوانند به سوال پاسخ بدهید

احمد سه‌شنبه 20 دی‌ماه سال 1390 ساعت 09:35 ب.ظ

سلام
ممنون از شما سوالم این است لقمه حرام چگونه در انسان نابالغ اثر می گذارد

با سلام
انسان موجودی است دارای دو بعد روحانی و جسمانی که بین این دو رابطه تنگاتنگی وجود دارد؛ زیرا هم امور مربوط به جسم، روح انسان را تحت تأثیر قرار می دهد و هم مسایل روحی مانند غم و اندوه باعث بروز بیماری های جسمی در انسان می شوند. کسب و درآمد حلال یا حرام و به عبارتی لقمه حلال یا حرام از جمله مسائلی است که ابعاد وسیعی از زندگی انسان را تحت تأثیر قرار می دهد.
خداوند در قرآن می فرماید: «ای مردم از آنچه در زمین، حلال و پاکیزه است بخورید و گام های شیطان را دنبال نکنید که او برای شما دشمنی آشکار است؛ پس مبادا به پیروی از شیطان آنچه را خدا حلال کرده، حرام بشمارید و آنچه را حرام کرده است روا بدانید»سوره بقره آیه 168
لقمه حرام تنها شامل خوردن غذای حرام نیست بلکه براساس روایات، مصادیق متعددی دارد که برخی از آنها عبارتند از: رباخواری، خوردن مال یتیم، کم فروشی، نپرداختن خمس و زکات، کم کاری در قبال دریافت حقوق و دستمزد، فریب در معامله، زیرمیزی، رشوه خواری و...
از امام صادق(ع) نقل شده است: «کسب الحرام یبین فی الذریه؛ مال حرام در فرزندان آشکار می شود.»(کافی، ج 5، ص421)
بدیهی است که مسئله حق الناس بسیار مهمتر و سخت تر از حق الله است؛ زیرا امید است خداوند با وسعت لطف و کرم خویش، از حق خود درگذرد، اما مردم ممکن است از یک ریال هم صرف نظر نکنند. حق الناس از جمله سؤالاتی است که انسان ها می بایست در قیامت در مورد آن پاسخ دهند.
امید است مفید واقع شده باشد .

احمد چهارشنبه 21 دی‌ماه سال 1390 ساعت 08:54 ب.ظ

سلام دوباره ممنون از شما که زحمت کشیدید و به سوالم جواب دادید
اما مسئله ای که باقی می ماند و انسان دچار سر در گمی می کند این است که پس چرا این لقمه حرام بر موسی تاثیر نگذاشت که نون فرعون را یک عمر خورده بود و حتی زن فرعون هم همینطور است
لطف کنید به مسئله نیز جواب بدید چون واقعا برای انسان تعجب آور است

به نام خدا
با سلام
ابتداعا عرض کنم که اینجانب چند روزی بود که نتوانستم به وبلاگ مراجعه کنم و از این بابت پوزش می خواهم .
و اما جواب سوالتان در مورد آسیه زن فرعون و حضرت موسی (ع):
اخلاص و ایمان آسیه (همسر فرعون) به­ حدی بود ­که خدای تبارک در قرآن کریم ایشان را به عنوان الگو و اسوه­ای برای همه­ی مؤمنان از زن و مرد معرفی نموده و وی را در اسوه بودن هم­سنگ حضرت مریم، مادر حضرت عیسای مسیح قرار داده است: سوره تحریم آیات 11و12
و خداوند برای مؤمنان، به همسر فرعون مثل زده است... و همچنین به مریم دختر عمران...
خداوند برای مؤمنان مثل زنی را زده به نام آسیه که وصلت با کافران ضرری به حال ایشان نرساند، و منزلتی که در پیشگاه الهی داشت، خللی وارد نشد، با اینکه زیر سلطه­ی یکی از دشمنان خدا بود.
مقصود این است که پیوند مؤمنان با کافران به حالشان زیانى ندارد و چیزى از ثواب و تقرّبشان به خدا نمى‏کاهد.
مادر موسى به دستور خداوند نوزاد را در صندوقى گذاشت و به دریا انداخت، و دریا مأمور شد تا صندوق را به ساحل ببرد؛ مأموران فرعون که جهت نگهبانی رود نیل گماشته شده بودند، روزى صندوقى را از روى آب گرفته و نزد فرعون بردند؛ همین که در صندوق را باز کردند، نوزاد پسر را در آن مشاهده کردند.
گروهی از حامیان فرعون که در کاخ فرعون حاضر بودند، فرعون را تحریک نموده و گفتند: ظاهراً این طفل همان پسر بنی­اسرائیلی است که تو دنبالش هستی و باید او را به قتل برسانى! فرعون هم تحت تأثیر کلام آنها قرار گرفت و مصمم شد تا موسی را بکشد! ولی آسیه میانجی­گری نموده و مانع از این عمل شنیع شد.
پیغمبر اکرم (ص) فرمودند: از برکت این گفتار، خداوند آسیه را هدایت کرد، ولى عناد فرعون که مایه­ی شقاوتش بود، مانع از آن شد که موجبات هدایتش را فراهم سازد؛ در نتیجه آنچه سبب لطف بر او بود، اختیار نکرد.
لذا حضرت آسیه وقتی آثار جلالت و جذبه­ی الهی را در سیمای حضرت موسی مشاهده کرد، به منفعت­بخشی و فرزندخواندگی ایشان اشاره نمود؛ چون فرعون و همسرش پسری نداشتند؛ در نتیجه بلای قتل را از موسی(ع) برگردانید؛ درحالی­که فرعون و طرفدارانش حقیقت و سرانجام امر را نمی­دانستند و نمی­فهمیدند که دشمن خود را در دامانشان پرورش می­دهند و عاقبت امر به دست همین موسی هلاک خواهند شد.
ضمنا دوست عزیز می توانید مباحث رزق که شامل 14 درس است مطالعه بفرمائید مطمئن هستم که شبهات برطرف خواهد شد .
در خدمت شما هستم .

احمد یکشنبه 25 دی‌ماه سال 1390 ساعت 09:49 ب.ظ

سلام
ممنونم از لطف شما مطالب رزق را هم خوندم ولی همه اش در مورد رزق دنیوی بوده
ولی نتوانستم خودم را در مورد تاثیر غذای حلال و حرام در مورد رزق دنیوی قانع شوم آخه می دونید بالاخره لقمه چه حلال باشه و چه حرام در جسم انسان در جهت رشد تاثیر مثبت دارد ولی تاثیر منفی آن در مورد یک طفل فکر نکنم تاثیر منفی باشه چون فرض بر اینکه طفلی که از لحاظ ذهنی عقب مانده باشد لقمه حرام بر او چه تاثیری خواهد داشت این سوالات فکر منو اشکال کرده چه کار کنم برای اینها جواب قانع کننده ای پیدا کنم

به نام خدا
با سلام
دوست عزیز ، آنچه از آیات و روایاتی که خدمتتان گذشت مسلم است که رزق حلال و حرام بر نطفه تاثیر به سزا دارد .
البته اگر فکر می کنید که جواب این حقیر نتوانسته پاسخگوی سوال شما باشد می توانید با حضرت استاد ارتباط گرفته و از ایشان کسب فیض نمائید .
آدرس سایت استاد به شرح زیر می باشد :
http://ahlevela.com/index.php?option=com_frontpage&Itemid=1
با تشکر

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد