حکمت متعالی

فرمایشات عرشی مرحوم دولابی که توسط استاد معظم جناب آقای مهدی طیب شرح گردیده است

حکمت متعالی

فرمایشات عرشی مرحوم دولابی که توسط استاد معظم جناب آقای مهدی طیب شرح گردیده است

مبحث قناعت – 5

بســــــــم الله الرحمــــــن الرحیــــــــــم

  • حرص یعنی بیش از نیاز واقعی خود خواستن . حضرت آدم (ع) را حرص به اخراج از بهشت و فراق حوا مبتلا کرد . وقتی آدم و حوا از گندم خوردند ، در حالی که هیچ احتیاجی به خوردن آن نداشتند و انواع و اقسام غذاهای بهشتی در اختیارشان بود ، عورت هایشان برایشان آشکار شد . البته قبل از خوردن گندم هم برهنه بودند ولی چنان غرق توجه به خدا بودند که خود را نمی دیدند ، ولی بعد از آن ، نگاهشان به خودشان افتاد و از خجالت پا به فرار گذاشتند . تا اینکه درخت انجیر به هر کدامشان دو برگ داد تا جلو و عقب خود را با آن بپوشانند . پیامبر ما (ص) هم به ما یاد داد که در کفن میت جریدتین بگذاریم ، یعنی دو تکه چوب انجیر مثل دو عصا زیر بغل میت بگذاریم . در قیامت ملائکه تعجب می کنند که این چوب ها یعنی چه ، ولی خداوند می فرماید من فهمیدم . این میت با این چوب ها دارد با من حرف می زند و می گوید همان طور که این درخت انجیر پدر و مادرمان را پوشاند ، خدایا تو هم مرا بپوشان .

شرح استاد : در بهشت انواع و اقسام میوه ها و غذاهای لذیذ وجود داشت ، فقط تنوع طلبی و تجمل طلبی باعث شد که حضرت آدم و حوا از گندم بخورند . خداوند به آنها فرموده بود که سراغ این (گندم) نروید ، نگفت نخورید حتی فرموده بود نزدیک این درخت نشوید ، وقتی به سراغ این درخت رفتند یعنی زیاده طلبی کردند و عورت هایشان آشکار شد و به همین دلیل از خدا و خودشان خجالت کشیدند .

خودبینی نگاه به عورت است .

خودرایی و خودبینی در مذهب رندان نیست         کفر است در این مذهب خودبینی و خودرایی

انسانی که به خدا نگاه می کند زشتی نمی بیند .

مستحب است که وقتی بخواهند بدن مسلمانی را کفن کنند دو تکه چوب کوچک انجیر (جریدتین) مثل عصا در پهلوی این بدن بگذارند و چون ملائکه متوجه اعمال ما نمی شوند و فقط خداوند است که آگاه به امور است .

رمز این چوبها این است که خدایا همانطور که با برگ درخت انجیر پدر و مادر ما را پوشاندی اعمال بد ما را بپوشان .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد