حکمت متعالی

فرمایشات عرشی مرحوم دولابی که توسط استاد معظم جناب آقای مهدی طیب شرح گردیده است

حکمت متعالی

فرمایشات عرشی مرحوم دولابی که توسط استاد معظم جناب آقای مهدی طیب شرح گردیده است

کاستی ها و ابتلائات ، غم ها و نگرانی ها - 54

بســــــــم الله الرحمــــــن الرحیــــــــــم

بچه ی بزرگ تر بهلول کوزه را شکسته بود ، بهلول بچه ی کوچکش را کتک می زد ، گفتند : چرا او را می زنی ؟ گفت : اگر این را نزنم ، از آن بچه بزرگ ترم بدتر خواهد بود.

شرح استاد : گاهی از اوقات دیده اید که بعضی از آدمها می گویند ما که آدم خوبی هستیم چرا خداوند این همه مشکلات را برای ما پیش آورده است ؟ آیا بهتر نیست خداوند برای بدها این فقر و مریضی را پیش بیاورد . جوابش چیست ؟ همین گفتار بهلول است . که اگر میدان را به دست شما بدهند نمی دانی که چکاری را انجام خواهی داد . برای همین بهلول آن بچه ای را که ظرف را شکسته بود تنبیه نمی کرد و  آن بچه دیگر را تنبیه می کرد .

پس خیلی هم ادعا نداشته باشید که چرا گرفتاری برای ما هست و برای دیگران نیست، چون معلوم نیست اگر شما وزیر یا وکیل و ... بشوید چه عملکردی خواهید داشت .

-----------------------------------------------------------------

امیدوارم در دنیا هیچ خسارتی نبینید و اگر هم خدا خواست جیبتان را بزند ، قشنگ های خود را برای این کار بفرستد .

شرح استاد : خوبان خدا هم جیب بر هستند و هر چی انسان دارد را می برند . دنیای آدم را که می گیرند آخرت را هم می گیرند و در نهایت خود آدم را هم می برند .

اول می گویند : " وَ جاهِدُوا بِأَمْوالِکُمْ  (توبه/41)  " و بعد می گویند : " وَ أَنْفُسِکُمْ فی‏ سَبیلِ اللَّه‏"  و همینطور کم کم همه چیز را می گیرند . منتها این را قشنگ می گیرند که انسان کیف کند و لذت ببرد.

خوبان خدا دین و دل آدم را می برند ، دنیا که چیزی نیست . گفت :

دین و دل به یک دیدن باختیم و خرسندیم         

هر چه را آدم دارد می برند و هیچ چیزی باقی نمی گذارند .

" یا مَنْ لَهُ الدُّنْیا وَالْآخِرَة اِرْحَمْ مَنْ لَیْسَ لَهُ الدُّنْیا وَالْآخِرَة " ای کسی که مالک دنیا و آخرتی ، رحم کن بر کسی که نه دنیا دارد نه آخرت .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد