-
مبحث قناعت – 6
سهشنبه 18 بهمنماه سال 1390 14:25
بســــــــم الله الرحمــــــن الرحیــــــــــم روزی حضرت سلیمان از خداوند اجازه خواست تا به شکرانه ی حشمت و سلطنتی که خداوند بر او بخشیده است ، مهمانی برگزار کند و به همه ی مخلوقات سوری بدهد . خداوند اجازه فرمود و سلیمان هم سفره ی عظیمی تدارک دید و از همه ی مخلوقات دعوت کرد تا یک وعده غذا مهمان او باشند . روز مهمانی ،...
-
مبحث قناعت – 5
سهشنبه 27 دیماه سال 1390 13:33
بســــــــم الله الرحمــــــن الرحیــــــــــم حرص یعنی بیش از نیاز واقعی خود خواستن . حضرت آدم (ع) را حرص به اخراج از بهشت و فراق حوا مبتلا کرد . وقتی آدم و حوا از گندم خوردند ، در حالی که هیچ احتیاجی به خوردن آن نداشتند و انواع و اقسام غذاهای بهشتی در اختیارشان بود ، عورت هایشان برایشان آشکار شد . البته قبل از خوردن...
-
مبحث قناعت – 4
چهارشنبه 7 دیماه سال 1390 11:28
بســــــــم الله الرحمــــــن الرحیــــــــــم روزه به معنی محروم کردن خود از همه چیز به طور مطلق نیست ، بلکه تنها امساک از مفطرات ، آن هم از اذان صبح تا اذان مغرب است . در همین فاصله هم خیلی کارها ، مثل خوابیدن روزه را باطل نمی کند . دوست اهل بیت (ع) در دنیا صائم است ، یعنی یک مقدار لبِ خواسته هایش را تو می گذارد ،...
-
مبحث قناعت – 3
شنبه 3 دیماه سال 1390 15:26
بســــــــم الله الرحمــــــن الرحیــــــــــم اگر کسی قانع باشد ، امروز زندگی خیلی ساده است . سابق خیلی سخت بود . آنچه امروز زندگی را بر افراد سخت کرده ، بَرج است نه خرج های واقعی و ضروری . آن هم که نهایت ندارد . اما اگر به ضروریات اکتفا کنند ، زندگی خیلی ساده می گذرد . شرح استاد : اگر می خواهید زندگی برایتان لذت بخش...
-
مبحث قناعت – 2
شنبه 26 آذرماه سال 1390 09:58
بســــــــم الله الرحمــــــن الرحیــــــــــم قناعت صفتی است که قابل تعریف نیست . قناعت نه به داشتن است و نه به نداشتن . هر کس قناعت داشته باشد ، عزیز است و هر کس قناعت نداشته باشد ، ولو همه چیز داشته باشد ، حاضر است خود را ذلیلانه به هر آب و آتشی بزند . ] عز من قنع و ذل من طمع : کسی که قناعت پیشه کرد ، عزیز شد و کسی...
-
مبحث قناعت – 1
سهشنبه 22 آذرماه سال 1390 11:44
بســــــــم الله الرحمــــــن الرحیــــــــــم امیرالمؤمنین (ع) می فرماید : طوبی لمن ذکر المعاد و عمل للحساب و قنع بالکفاف و رض عن الله : خوشا بر احوال آن کس که یاد معاد کند و برای روز حساب کار کند ( و یا بی رویه و بی حساب کار نکند ) و به حدی از روزی که کفاف نیازهایش را می کند ، قناعت نماید و از خداوند راضی باشد . شرح...
-
مبحث رزق – 14
یکشنبه 17 بهمنماه سال 1389 09:42
بســــــــم الله الرحمــــــن الرحیــــــــــم قرآن فرمود : ] مَنْ قُدِرَ عَلَیْهِ رِزْقُهُ فَلْیُنْفِق (الطلاق/7) [ هر کس روزی اش تنگ شد ، پس باید ( از همان چیزی که دارد ) انفاق کند . امیرالمؤمنین علی (ع) هم فرمود : ] اذا املقتم فتاجروا الله بالصدقة [ : هنگامی که فقیر شدید ، پس با صدقه دادن با خدا تجارت کنید . صدقه...
-
مبحث رزق – 13
دوشنبه 11 بهمنماه سال 1389 09:22
بســــــــم الله الرحمــــــن الرحیــــــــــم ِ إِنَّ اللَّهَ یَرْزُقُ مَنْ یَشاءُ بِغَیْرِ حِساب . همانا خداوند هر کس را که بخواهد ، بی حساب روزی می دهد . بغیر حساب سه معنی دارد : 1- آنچه را می دهد ، به این حساب نبوده که در قبال حسناتی باشد که انجام داده ای . 2- از آنچه داده حساب نمی کشد . 3- بی اندازه و بی حساب و...
-
مبحث رزق – 12
پنجشنبه 7 بهمنماه سال 1389 12:38
بســــــــم الله الرحمــــــن الرحیــــــــــم از داده های خدا آنچه را که می بینی ، اندازه دارد ، ولی آنها را که نمی بینی ، بزرگ تر است و لا حد است . انشاءالله هر چه را لطف فرموده است ، خودش نشانمان بدهد ، هر چه اندازه ی خود ما بزرگ تر شود ، مقدار بیشتری از عطایای خدا را می بینیم . خداوند بغیر حساب داده است ، یعنی بی...
-
مبحث رزق – ۱۱
دوشنبه 4 بهمنماه سال 1389 11:48
بســــــــم الله الرحمــــــن الرحیــــــــــم دوست اهل بیت (ع) دست به دهان است ، چیزی گیرش آمد ، به قدر نیاز می خورد و بقیه را می بخشد ، چیزی ذخیره نمی کند . شرح استاد : این گفتار برای انسانهای بزرگ است ، خداوند این دوستی را نصیب همه ما بکند (انشاءالله ) که بتوانیم بدون دغدغه خاطر، نه با تصنع که تصنع همانند تزهد است...
-
مبحث رزق – 10
چهارشنبه 29 دیماه سال 1389 10:54
بســــــــم الله الرحمــــــن الرحیــــــــــم دندان طمع دنیا و آخرت را بکن ، ولی هر چه خدا عطا کرد ، بپذیر . شرح استاد : طمع یعنی زیاده خواهی ، طمع یعنی چشمم به آن چیزی که رزق من نیست دوخته ام ، و چون رزق من هم نیست آنرا به من نمی دهند ، لذا با خدا هم دعوایم می شود و دلخور می شوم . زیاده طلبی نداشته باش . آرام بنشین...
-
مبحث رزق – 9
یکشنبه 26 دیماه سال 1389 11:08
بســــــــم الله الرحمــــــن الرحیــــــــــم اگر غلام خانه زاری پس از سال ها بر سر سفره ی صاحب خود نشستن و خوردن ، روزی غصه دار بشود و بگوید فردا من چه بخورم ؟ این توهین به صاحبش است و با این غصه خوردن صاحبش را اذیت می کند . بعد از عمری روزی خدا را خوردن ، جا ندارد برای روزی فردایمان غصه دار و نگران باشیم . شرح...
-
مبحث رزق – 8
چهارشنبه 22 دیماه سال 1389 08:41
بســــــــم الله الرحمــــــن الرحیــــــــــم خدا عبادت وعده ی بعد را نخواسته است، ولی ما روزی سال های بعد را هم می خواهیم ، در حالی که معلوم نیست تا یک وعده ی بعد زنده باشیم . شرح استاد : شمایی که الآن نماز ظهر و عصر را خوانده اید دیگر نماز مغرب و عشا را بدهکار نیستید و تا وقتی که اذان مغرب را نگفته اند خداوند نماز...
-
مبحث رزق – 7
یکشنبه 19 دیماه سال 1389 10:59
بســــــــم الله الرحمــــــن الرحیــــــــــم خدا قبل از عالم تشریع ، رزقی را برای بنده ای مثلاً در روز ماه رمضان بریده است . حالا او در روز ماه رمضان فراموش می کند که روزه است و آن غذا را می خورد ، بعداً یادش می افتد که روزه بوده است . نه روزه اش باطل است و نه قضا دارد . این خدا بود که این فراموشی را به او مسلط کرد...
-
عوامل گرایش به عرفان های دروغین
شنبه 18 دیماه سال 1389 11:56
فایل سخنرانی حضرت استاد پیرامون علل گرایش به عرفان های دروغین و راه های مقابله با آن قسمت اول قسمت دوم
-
مبحث رزق – 6
پنجشنبه 16 دیماه سال 1389 08:29
بســــــــم الله الرحمــــــن الرحیــــــــــم تا به حال آنچه رزقت بوده مصرف کرده ای و آنچه رزقت نبوده به تو نرسیده است . حتی آنچه را از راه حرام تهیه کردی و خوردی ، حرص و تقلایت آن را نجس کرد و الا اگر صابر بودی همان رزق از راه حلال همان وقت به دستت می رسید . پس زاهد حقیقی تو هستی چون ذره ای بیش از رزق خود نخورده ای...
-
مبحث رزق – 5
دوشنبه 6 دیماه سال 1389 10:06
بســــــــم الله الرحمــــــن الرحیــــــــــم اگر امور دنیایی خود را به خدا واگذار کنیم امور اخروی را نیز خدا تأمین خواهد کرد ، اما اگر بخواهیم امور دنیایی خود را با تقلای خودمان تأمین کنیم ضمن اینکه ، چون رزق مقدر و مقسوم است ، تقلای بیهوده و بی ثمری است ، آخرتمان را هم تباه نموده ایم . شرح استاد : این حرص و تقلا و...
-
مبحث رزق – 4
پنجشنبه 18 آذرماه سال 1389 10:28
بســــــــم الله الرحمــــــن الرحیــــــــــم خداوند امور دنیای بندگان را خود متکفل و متعهد گردیده و از آنها پرداختن به امور آخرت (شکر عطایای خدا ) را خواسته است . اما بندگان به تلاش در تهیه دنیایشان پرداخته اند ، گویا که خداوند توانایی برآوردن نیازشان را ندارد ، و از آخرت باز مانده اند و آن را به خدا محول کرده اند....
-
مبحث رزق – 3
شنبه 6 آذرماه سال 1389 10:37
بســــــــم الله الرحمــــــن الرحیــــــــــم حتی یک ساعت به فکر رزقت نباش ، به دنبال کسب و کار هم که می روی ، بدان که در رزق، فاعل تام خدای متعال است : ان الله هو الرزاق ذوالقوة المتین : هر آینه خداوند همان روزی دهنده نیرومند و محکم کار است . شرح استاد : به فکر رزقت نباش یعنی اینکه نشین غصه بخور و سر به زانوی غم...
-
فایل سخنرانی حضرت استاد پیرامون زلزله احتمالی در تهران
دوشنبه 17 خردادماه سال 1389 10:23
دانلود فایل سخنرانی حضرت استاد طیب پیرامون زلزله احتمالی در تهران
-
مبحث رزق – 2
یکشنبه 16 فروردینماه سال 1388 13:53
بســــــــم الله الرحمــــــن الرحیــــــــــم آرام به طرف دنیا بروید ، خدا اگر خواست زیادش را می دهد . مقدار رزق به تقلای فرد بستگی ندارد . شرح استاد : هر چه که مصباح الهدی را ادامه می دهیم مخصوصاً 10 فصل اول ، اینها شاخه های توحید است ، اینها ثمرات همان بحثهایی است که در توحید بصورت ریشه ای به آن نگاهی انداختیم و...
-
مبحث رزق – 1
پنجشنبه 15 اسفندماه سال 1387 14:45
بســــــــم الله الرحمــــــن الرحیــــــــــم رزق مقدر و مقسوم است و رزاق خداست . رزقمان هنر ما نیست و حرص و تقلای ما آن را زیاد نخواهد کرد . شرح استاد : در قرآن کریم کراراً تأکید دارد که روزی هم ارزاق معنوی است هم ارزاق مادی ، حالا آن چیزی که از رزق متبادر می شود ، ارزاق مادی مانند آن چیزی که می خوریم ، خانه ای که...
-
دروس توحیــد – 38
چهارشنبه 7 اسفندماه سال 1387 11:14
بســــــــم الله الرحمــــــن الرحیــــــــــم تو اسم اصغر خدا را به من نشان بده تامن اسم اعظم را به تو نشان بدهم . مگر اسم خدا می شود اصغر باشد ؟ شرح استاد : کسانی که می افتند در این مباحث ادعیه و ... و می گردند که اسم اعظم پیدا کنیم و می گویند با اسم اعظم می شود هر کاری کرد . ولی حالا واقعاً اسم اعظم یک لفظ است که...
-
دروس توحیــد – 37
پنجشنبه 1 اسفندماه سال 1387 11:47
بســــــــم الله الرحمــــــن الرحیــــــــــم خداوند حاکم حکیم است ، اما محکوم هیچ حکمی و حکمتی نیست . او فاعل ما یشاء است. حاکم کسی است که محکوم هیچ حکمی نباشد . اما سایرین محکوم حکم و حکمت هستند، یعنی باید کارهایشان بر طبق حکمت باشد . ما محکوم حکم قرآن و اهل بیت (علیه السلام ) هستیم . خدا و اولیائش محکوم حکم و حکمت...
-
دروس توحیــد – 36
پنجشنبه 24 بهمنماه سال 1387 05:25
بســــــــم الله الرحمــــــن الرحیــــــــــم زارعی تصمیم گرفت خدا را در کار زراعتش شریک کند تا خدا باران کافی و به موقع بفرستد و به کشت و زرعش برکت بدهد و متقابلاً او هم سر خرمن سهم خدا را جدا کند و بپردازد . سال اول زراعتش خیلی پر محصول شد و وقتی خرمن ها را درو کرد و خواست سهم ها را تفکیک کند به خدا عرض کرد : شما...
-
دروس توحیــد – 35
پنجشنبه 17 بهمنماه سال 1387 11:14
بســــــــم الله الرحمــــــن الرحیــــــــــم حضرت علی (ع) فرمود : خدا مرا آفرید و به اسلام رساند ، اسلام هم مرا به حضرت محمد (ص) رساند . از این به بعد را نیز خدا می برد . شرح استاد : مدبر ما خداست ، راننده ما خداست . در مسیر زندگی این خداست که دارد ما را این ور و آن ور می برد ، منتها جاهایی که می برد اگر توجه داشته...
-
دروس توحیــد – 34
دوشنبه 14 بهمنماه سال 1387 08:40
بســــــــم الله الرحمــــــن الرحیــــــــــم الذین اتخذوا من دون الله اولیاء ، الله حفیظ علیهم و ما انت علیهم بوکیل : کسانی که اولیایی جز خدا را اختیار می کنند خداوند نگاه دار آنهاست و تو ای پیامبر بر آنها وکیل نیستی . یعنی ای حبیب من نگران نباش ، بالاخره آنها هم جایی جز نزد من ندارند و خودم نگاه دار آنهایم . فلا...
-
دروس توحیــد – 33
پنجشنبه 10 بهمنماه سال 1387 14:05
بســــــــم الله الرحمــــــن الرحیــــــــــم جلوی پیشانی اسب چند تار موست که اگر آن را بگیرید اسب با همه قدرتی که دارد تسلیم و مطیع شما می شود . اسم این موها ناصیه است . مؤمن ناصیه اش را دست خدا می بیند و عرض می کند : یا من بیدک ناصیتی : ای خدایی که ناصیه ام در دست توست . شرح استاد : اسب را معیار و سنجش قدرت و توان...
-
دروس توحیــد – 32
پنجشنبه 3 بهمنماه سال 1387 09:41
بســــــــم الله الرحمــــــن الرحیــــــــــم پیامبر اکرم (ص) به حضرت علی (ع) فرمود : خودم دیدم و از خودم شنیدم و احدی آن را ندیده است . دیدم که در قبضه خدا هستم و همه خلق هم آنجا هستند و هیچ جایی بهتر و مطلوبتر از آنجا نیست . اگر به مشیت الهی تن بدهی زندگی بر تو شیرین می شود . اما اگر به آن تن ندهی و خلاف آن را...
-
دروس توحیــد – 31
پنجشنبه 12 دیماه سال 1387 07:56
بســــــــم الله الرحمــــــن الرحیــــــــــم فردی مقداری گوشت خرید و به منزل برد و به زنش گفت : برای ناهار آب گوشت تهیه کن تا ظهر که از کار برگشتم بخوریم . زنش به او گفت : بگو انشاء الله . مـــــــرد گفت ایـــــن که انشاءالله ندارد . ظهر می آیم و آب گوشت می خوریم . دست بر قضا وقتی ظهر مرد در راه بازگشت به خانه بود...